Geen woorden maar data

De gemeente Rotterdam timmert flink aan de weg als het gaat om de toekomst en de rol van digitalisering die daar mee gepaard gaat. Een omvangrijk programma ‘Datagedreven Werken’ werd twee jaar geleden gelanceerd en begint nu haar eerste vruchten af te werpen. Aandacht voor ‘de menskant’ ziet Rotterdam als een belangrijk speerpunt. De serious game The Bridge speelt daarin een mooie rol om de eerste ‘awareness’ te creëren.

HET LEUKSTE IS OM TE ZIEN HOE MENSEN MET ELKAAR SAMENWERKEN … OF JUIST NIET!

Eef Elschot, gemeente Rotterdam

Aan het woord is Eef Elschot, programmasecretaris van het programma Datagedreven Werken bij de gemeente Rotterdam. Eef was nauw betrokken bij de lancering van The Bridge, het online moordspel van Digital Rocks. Inmiddels vervult zij de rol van ‘facilitator’ bij de vele runs die momenteel worden uitgerold. 

de ‘menskant’ in de strategie

De gemeente Rotterdam is een voorloper op het gebied van Datagedreven Werken. Zo startte programmamanager Jos Maessen aan de bouw van een eigen datafabriek. “Om echt een Datagedreven organisatie te worden vind ik dat we eenheden opnieuw moeten ontwerpen,” vertelt Jos Maessen aan Morgens.nl. “Data gaat veel verder dan fraaie gegevens in software die draait op zoemende hardware. Er is ook een menskant die mee moet!”
Eef bevestigt deze strategie: “Naast alle techniek moeten we vooral ook de mensen meenemen. Hiervoor zetten we verschillende kanalen in. Bijvoorbeeld presentaties voor het overbrengen van informatie of het uitvoeren van experimenten t.b.v. implementaties. Maar om mensen te enthousiasmeren om zelf meer te leren over Datagedreven Werken hebben we een ander middel; een Serious Game!”

In een organisatie moet allereerst goed worden uitgelegd wat Datagedreven Werken nou precies is. Een medewerker kan denken: “ik werk al 10 jaar met data, ik ben de koning in excel en word!”. Een manager kan denken: “ik stuur maandelijks op data, we hebben allerlei prestatiegrafieken!”. Beiden hebben gelijk. Dus wat is ‘Datagedreven Werken’ dan meer, of anders? Om hier antwoorden op te vinden en aan te bieden heeft de gemeente de Data Academie opgezet, grofweg ingedeeld voor de doelgroepen ‘gebruiker’ en ‘specialist’.

 

luchtige ‘AMUSE’ 

“De serious game The Bridge zetten wij in als een luchtige ‘amuse’ voor de academie, om de eerste ‘awareness’ te genereren. Een leuke inleiding op het onderwerp Datagedreven Werken”, aldus Eef. “We hebben inmiddels ruim honderd spelers gehad en zonder uitzondering kunnen we stellen dat iedereen zeer enthousiast was. Dit gaat ‘rondzingen’ en zo hopen we dat zoveel mogelijk mensen The Bridge willen gaan spelen. En daarna nog meer willen leren over Datagedreven Werken.”

positieve ervaring

Eef besluit: “Ik kan The Bridge van harte aanbevelen als gave awareness-game voor alle organisaties die aan de slag zijn of gaan met Datagedreven Werken. De game is laagdrempelig en dus geschikt voor alle lagen van de organisatie. Het belangrijkste is misschien wel dat Datagedreven Werken op een heel positieve manier wordt geïntroduceerd.

De deelnemer koppelt hierdoor (onbewust) een positieve speelervaring aan het onderwerp Datagedreven Werken. Hierdoor krijg je zin om er nog meer over te leren en toe te passen in je dagelijkse werk!

 

Epiloog: serious game The bridge, moordspel in Virtual Reality.

Digital Rocks heeft samen met de spelarchitecten van Pilipili Games het online moordspel THE BRIDGE ontwikkeld waarin deelnemers een moord moeten oplossen. Iedereen vanuit zijn of haar zolderkamer of keukentafel, gekoppeld in een teams- of zoom vergadering, gezamenlijk aan de slag, in teams van 4 ‘detectives’.

NB: Je kunt de game ook inzetten rondom het thema ‘Samenwerken’. Er zijn, naast het thema Datagedreven Werken, ook nog eens 7 leerdoelen verwerkt rondom ‘Samenwerken’.

Check out The Bridge voor meer informatie.

We are Digital Rocks. We build serious games.

seriously welcome @ www.digitalrocks.eu

More
Close
NL